Musikhögskolan i Malmös Symfoniorkester - Växjö Konserthus
Musikhögskolan i Malmös Symfoniorkester
  • Fri entré
  • 2020-02-02, 16.00
  • Christina Nilsson salen
  • Konsert

Musikhögskolan i Malmös Symfoniorkester

Dirigent: Robin O’Neill

Solist: Elísabet Einarsdottir, sopran

Program:
Jennifer Higdon: Peachtree Street ur City Scape

W.A. Mozart: Ur Die Entführung aus dem Serail
Recitativ och aria: Welcher Wechsel… Traurigkeit ward mir zum Lose
Aria: Martern aller Artern

Pjotr Tjajkovskij: Symfoni nr. 6 

Om solisten:
Elísabet Einarsdottir är masterstudent vid Malmö Opera Academy sedan hösten 2018. Hon har studerat sång och opera vid Musikhögskolan i Reykjavik och Verdikonservatoriet i Milano. Elísabet har vunnit ett flertal tävlingar, som första pris och publikens pris i den tv-sända operatävlingen Coop Music Awards i Milano, första pris i kammarmusiktävlingen Rotary Club S. Siro i Milano och första pris i OVIS-rösten i Malmö, för att nämna några. Exempel på roller som Elísabet Einarsdottir gjort är Norina i Don Pasquale, Susanna i Figaros bröllop, Zerlina i Don Giovanni och Despina i Cosi fan tutte på operahus som Kurtheater Bad Ems i Tyskland och Teatro Titano i San Marino.

I denna konsert sjunger Elísabet bland annat två arior från Mozarts opera Die Entführung aus dem Serail.

Om dirigenten:
Robin O’Neill är bosatt i London där han är förstefagottist i the (London) Philharmonia Orchestra samt aktiv medlem i London Winds och the Gaudier Ensemble. Sedan ett par säsonger tillbaka har han dirigerat the Philharmonia Orchestra och kör. O’Neill är även director musices för musikteaterensemblen The Motion Group.

Om Higdon och Peachtree Street:
Jennifer Higdon är en mästare när det kommer till att gestalta vår dynamiska värld genom orkestern. City Scape, som hon skrev 2002 åt Atlanta Symphony Orchestra, gestaltar Higdons uppväxt i Atlanta, Georgia och är full av energi och lekfullhet. Verket består av tre satser varav den tredje och sista Peachtree Street vi får höra under denna konsert.

Om Die Entführung aus dem Serail:
Denna lätfulla och kominska miniopera från 1782 är ett undantag från Mozarts senare operor som allt som oftast hade ett mörkare tema. Operan handlar i huvudsak om hjälten Belmontes och hans tjänare Pedrillos desperata försök att frita Belmontes kärlek Konstanze från ett serail, kvinnohem, styrt av en annan av operans huvudkaraktärer Selim Pascha. Operan, som också kan ses som ett sångspel, hade urpremiär 1782 på Burgtheater i Wien med Mozart själv som dirigent.

Om Tjakovskijs 6:a:
Tjajkovskijs sjätte och sista symfoni öppnar fältet fritt för spekulationer; är symfonin ett testamente eller rentav ett rekviem? Oavsett vilket budskap man letar efter anses symfonin vara kulmen på Tjajkovskijs konstnärskap. Hans sjätte symfoni, som också blev Tjajkovskijs sista komposition, vandrar mellan alla känslolägen, eller som Konserthuset Stockholm skriver: första satsen pendlar mellan avgrundens mörker och upphöjd skönhet. Andra satsen är en haltande vals medan den tredje är snabb och explosiv. Sista satsen är långsam och kontemplativ, fylld av smärta.

Pris: Fri entré

Längd: 2 timmar, inkl. paus.

Av säkerhetsskäl är det ej tillåtet att ta med ytterkläder in i Christina Nilsson salen. Garderobsavgift 25:-, swish eller kontant betalning i garderoben.

Häng med bakom kulisserna @vaxjokonserthus